پایان نامه بررسی پدیده های انتقال در شرائط خلاء
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی شیمی – فرآیند

عنوان:

بررسی پدیده های انتقال در شرائط خلاء

چکیده:

در مجموعه صنایع شیمی ما با تعداد زیادی فرآیندها روبرو هستیم که یا در شرایط خلاء انجام می شود و یا سیستم های خلاء در آنها به نحوی کاربرد دارد اما متاسفانه در بین مهندسین شیمی کمتر آشنایی تخصصی با این تکنولوژی پرکاربرد وجود دارد. برای مطالعه پدیده های انتقال (انتقال مومنتم، حرارت و جرم) در سیستم های خلاء، اطلاع از قوانین گازها، رژیم جریان گازها در شرایط خلاء و آشنایی با برخی مفاهیم ضروری می باشد. واژه خلاء معمولا به قسمتی از فضا گفته می شود که فشار آن به مراتب کمتر از یک اتمسفر باشد. و به طور کلی منظور شرایطی است که فشار گاز در آن زیر فشار اتمسفری باشد.

ایجاد خلاء مستلزم دو فرآیند است اول تخلیه گازی که در آغاز در حجم محفظه کار وجود داشته و دوم سازگاری بین گنجایش پمپ و تولید گازی که از اول در فاز گازی نبوده است بلکه از درزها نشت کرده است، که دومین گازی است که از جداره ها و مواد موجود در محفظه آزاد می شود.

جهت انجام یک طراحی نیازمند دانستن سرعت پمپ خلاء جهت تهیه و خرید پمپ و مدت زمانی که لازم است تا سیستم به فشار مورد نظر برسد هستیم که در این فصل به معرفی سرعت گاز و روش های محاسبه رسانایی برای فرم های مختلف اتصال لوله ها (سری موازی) روش محاسبه سرعت پمپ به عنوان پارامتر اصلی طراحی در سیستم خلاء و مدت زمان تخلیه ارائه شده است.

مقدمه:

تکنولوژی خلاء یکی از پر کاربردترین تکنولوژی ها در صنایع HIGH TECH است که متاسفانه در کشور ما توجه چندانی به گسترش و بومی سازی آن نشده است. یکی از دلایل این بی توجهی ماهیت این تکنولوژی می باشد که یک تکنولوژی میان رشته ای است و متولی منحصر به فردی جهت گسترش آن وجود ندارد.

در مجموعه صنایع شیمی ما با تعداد زیادی فرآیندها روبرو هستیم که یا در شرایط خلاء انجام می شود و یا سیستم های خلاء در آنها به نحوی کاربرد دارد اما متاسفانه در بین مهندسین شیمی کمتر آشنایی تخصصی با این تکنولوژی پرکاربرد وجود دارد.

در این سمینار سعی ما بر این بوده است تا ضمن معرفی تکنولوژی خلاء و اجزاء سیستم های خلاء نگاهی گذرا نیز بر فرآیندهای انتقال در شرایط خلاء داشته باشیم.

فصل اول

کلیات

1-1- خلاء چیست؟

واژه خلاء معمولاً به قسمتی از فضا گفته می شود که فشار آن به مراتب کمتر از یک اتمسفر باشد. و به طور کلی منظور شرایطی است که فشار گاز در آن زیر فشار اتمسفری باشد. طبق تقسیم بندی انستیتو استاندارد انگلیس خلاء به محدوده های زیر تقسیم شده است.

اتمسفر: پوشش گازهائی که سطح زمین را احاطه کرده اند و تا فاصله 25 مایلی از سطح زمین گسترش یافته اند که به آن جو یا اتمسفر گویند این مخلوط از گازها فشاری تولید می کنند که به طور مرتب روی همه اشیاء روی سطح زمین فشار وارد می سازد این فشار وارده در حدود 15lb/in2 در سطح دریا است.

از نقطه نظر فیزیکی خلاء زمانی وجود دارد که میانگین پویش آزاد مولکول های گاز خیلی بزرگتر از ابعاد خطی محفظه باشد و در این حالت است که برخوردهای گاز جداره برخلاف برخوردهای گاز به گاز افزایش می یابد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: