پایان نامه شبیه سازی سینتیکی تولید متانول از گاز سنتز
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

مهندسی شیمی – طراحی فرآیندهای صنایع نفت

عنوان:

شبیه سازی سینتیکی تولید متانول از گاز سنتز

چکیده

تولید متانول از مدتها پیش مورد توجه بسیاری از محققین بوده است. در کار حاضر با مقایسه منابع متعدد مشخص شده که انواع راکتورهای پیشرفته 3 فازی (راکتور بستر دوغابی، راکتور بستر ثابت گاز – مایع – جامد و راکتور بستر سیال) نیز می تواند در سنتز متانول به کار گرفته شود که از بازده و درجه تبدیل بالاتری نسبت به راکتورهای رایج برخوردارند. گرچه تاکنون مقیاس های فراگیر و با در نظر گرفتن همه جوانب انجام نگرفته است.

در این پروژه به منظور افزایش بازدهی تولید متانول مکانیسم این فرآیند مورد مطالعه قرار گرفته و اثر وجود گاز CO2 در خوراک فرآیند از جنبه نحوه دخالت آن در مکانیسم بررسی و مدلسازی گردیده است. نشان داده نشده که به دلیل فشار بالا و وجود مواد قطبی (H2O, CH3OH) در سیستم فرض گاز کامل صحیح نمی باشد زیرا ضرایب فوگاسیته متانول و آب و در نتیجه ضرایب تصحیح بسیار کمتر از یک می باشند همچنین استفاده از قانون لوئیس نیز صحیح نمی باشد زیرا چنین فرضی به ویژه در دماهای پائین خطای زیاد به دنبال دارد. مشخص شد که برای انجام دقیق تر محاسبات (ضریب فوگاسیته ضریب تصحیح و به ویژه درجه تبدیل تعادلی) علاوه بر دما و فشار وابستگی به غلظت نیز در آنها منظور شده باشد.

فصل اول

وضعیت جهانی و روش های تولید متانول

مقدمه
صنعت پتروشیمی یکی از اساسی ترین و مهمترین صنایع موجود جهانی به شمار می آید که از آن به عنوان صنعت مادر نام برده می شود. به دلیل وجود ذخایر عظیم نفت خام و گاز طبیعی در کشور جمهوری اسلامی ایران این صنعت از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می باشد به طوری که شاید بتوان گفت در کشور ما پتروشیمی صنعتی است با امکانات تقریباً نامحدود که می تواند در راستای رشد و توسعه دیگر بخش های اقتصاد کشور قرار بگیرد.

وجود ذخایر عظیم نفت و گاز ارزش افزوده بالای محصولات پتروشیمی ایجاد بازار کار امکانات صادرات خودکفایی و صرفه جوئی ارزی انتقال تکنولوژی و… از جمله عوامل مهمی بوده که بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در این صنعت مهم فراهم آورده است.

1-1) تولید متانول در ایران

صنعت پتروشیمی، یکی از اساسی ترین و مهمترین صنایع موجود جهانی به شمار می آید که از آن به عنوان صنعت مادر نام برده می شود. به دلیل وجود ذخایر عظیم نفت خام و گاز طبیعی در کشور جمهوری اسلامی ایران، این صنعت از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می باشد، به طوری که شاید بتوان گفت در کشور ما، پتروشیمی صنعتی است با امکانات تقریباً نامحدود که می تواند در راستای رشد و توسعه دیگر بخش های اقتصاد کشور قرار بگیرد.

اکثر محصولات در صنعت پتروشیمی به عنوان مواد اولیه در دیگر بخش های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و چنانچه صنایع مادری همانند صنعت پتروشیمی از رشد و توسعه مناسب و به موقع برخوردار باشد توسعه و شکوفایی این بخش ها را در پی خواهد داشت.

وجود ذخایر عظیم نفت و گاز، ارزش افزوده بالای محصولات پتروشیمی، ایجاد بازار کار، امکانات صادرات، خودکفائی و صرفه جویی ارزی، انتقال تکنولوژی و… از جمله عوامل مهمی بوده که بستر مناسبی را برای سرمایه گذاری در این صنعت مهم فراهم آورده است.

دولت جمهوری اسلامی ایران از سال های پس از انقلاب اسلامی و بخصوص سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی، گام های بلندی را در این زمینه برداشته است. هرچند که به دلیل مشکلاتی نظیر جنگ تحمیلی و بازسازی ویران های بعد از جنگ، حرکت در این راستا با تاخیر انجام گرفته است، با این وجود امید آن می رود که با توجه به امکانات بالقوه و بالفعل، کشور عزیز ما بتواند جایگاه شایسته خود را در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی باز یابد و به عنوان یکی از مراکز عمده تولیدات پتروشیمی در منطقه و جهان شناخته شود. از جمله طرح های مهم شرکت ملی صنایع پتروشیمی در برنامه دوم توسعه کشور، طرح متانول خارک می باشد.

واحد متانول خارک بزرگترین واحد تولید متانول در کشور و دومین واحد تولید متانول پس از واحد متانول شیراز می باشد که خوراک آن توسط مجتمع پتروشیمی خارک تامین می گردد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: