پایان نامه پوشش های خود تمیز شونده (سطوح فرا آبگریز)
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد“M.Sc” مهندسی پلیمر-پژوهش صنایع رنگ

عنوان: پوشش های خود تمیز شونده (سطوح فرا آبگریز)

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

سطوح خود تمیزشونده، سطوح نانو ساختار ابگریزی هستند که بوسیله حرکت آب تمیز می شوند. در طبیعت بیش از 200 گونه گیاه شناخته شده است که از قطرات آب و حرکت آنها جهت تمیز کردن سطوح خود از آلودگی ها استفاده می کنند. بهترین گونه از این گیاهان، نیلوفر آبی است. عبارت «سطح خود تمیز شونده» بیانگر سطحی است که نیازی به تمیز کردن آن سوی انسان نیست و تنها باید چنین سطوحی در معرض ریزش آب قرار داد و نحوه کارکرد آب را تماشا کرد. هیچ استاندارد DIN , ASTM و یا ISO برای تعیین خصوصیات سطوح آبگریز خود تمیز شونده وجود ندارد. عملا چهار پارامتر تحلیلی وجود دارد و تنها در صورتی که تمام این چهار پارامتر با هم شرایط لازم را تامین نمایند یک سطح آبگریز خود تمیزشونده تلقی می شود. این پارامترها عبارتند از: زاویه تماس قطره آب با سطح: این زاویه باید بیش از 140 درجه باشد. – زاویه پسماند: مقدار این زاویه باید کمتر از 10 درجه باشد – زاویه غلتش: مقدار این زاویه باید کمتر از 10 درجه باشد. بررسی سطوح گیاهان خودتمیز شوند، مشخص کرد که دو نوع ساختار سطحی برای ایجاد یک سطح فراابگریز خود تمیز شوند لازم و ضروری است. اولی ساختار میکروبی- نانویی است که ساختار دوتایی نامیده می شود و دیگری ساختار نانویی است که ساختار واحد نامیده می شود. همچنین بررسی این سطوح مشخص نمود که علاوه بر ساختار سطحی، زبری سطح در مقیاس نانو به همراه ماده ای روغنی شکل با انرژی سطحی پایین برای بوجود امدن یک سطح ابگریز خود تمیز شونده، امری ضروری است. روش های تولید سطوح ابگریز خود تمیز شونده به سه گروه تقسیم می شوند: 1- تقلید و کپی برداری از گیاهان 2- زبر کردن ماده ای با انرژی سطحز پایین 3- ساخت زیرآیندی زبر و تعدیل آن با موادی با انرژی سطحی پایین 

مقدمه:

سطوح بسیار زیادی در طبیعت ، خود تمیزشونده هستند نمونه هایی از این قبیل سطوح، بال پروانه ها، برگ گیاهانی مانند نیلوفر آبی و کلم، پوست خرس ها و پر اردک ها است. حذف آلودگی ها از این سطح سخت نیست و با حرکت قطرات آب تمیز می شوند سطوح خود تمیز شونده از چندیدن دهه قبل شناخته شده اند. بهترین نمونه از سطوح خود تمیز شونده در طبیعت، برگ نیلوفر آبی است. نتایج تحقیقات انجام یافته در طی چندین سال، مشخص کرده است که طبیعت این اثر جالب توجه را بواسطه ساختار سطحی بدست آورده است. مطالعات زیادی به این نتیجه رسیده اند که تلفیق زبری در مقیاس میکرون و نانویی به همراه ماده ای با انرژی سطحی پایین سبب می شود که زاویه تماس آب با سطح مذکور به بیش از 150درجه برسد و نهایتا سطح مورد نظر خاصیت خود تمیز شوندگی از خود نشان دهد. مطالعات انجام یافته، مشخص نموده اند که این خاصیت شگفت انگیز طبیعت می تواند کاربردهای وسیعی در جوامع بشری داشته باشد، از جمله زمینه های کاربرد این سطوح در سل های خورشیدی، علایم راهنمایی،  نمای ساختمان ها، البسه و غیره است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: