پایان نامه بررسی تغییر خواص فیزیکی و مکانیکی پلی اتیلن تحت باریکه الکترونهای 10Mev
نوشته شده توسط : مدیر سایت

دانشگاه آزاد اسلامی

واحد تهران جنوب

دانشکده تحصیلات تکمیلی

سمینار برای دریافت درجه کارشناسی ارشد“M.Sc” مهندسی پلیمر گرایش صنایع پلیمر

 بررسی تغییر خواص فیزیکی و مکانیکی پلی اتیلن تحت باریکه الکترونهای  10Mev.

برای رعایت حریم خصوصی اسامی استاد راهنما،استاد مشاور و نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

در این تحقیق از اشعه الکترون جهت ایجاد شبکه در پلی اتیلن با دانسیته پایین (LDPE) استفاده شده است. میزان ژل ماده بعد از پرتودهی توسط روش استخراج حلال اندازه گیری میشود. هم چنین درجه شبکه ای شدن از طریق اندازه گیری hot-set تعیین می شود. نتایج بدست آمده از دو تست hot-set وتعیین میزان ژل، هر دو نشان می دهند که درجه شبکه ای شدن نمونه ها بعد از پرتو دهی به میزان انرژی جذب شده بستگی دارد. با افزایش دز جذب شده میزان شبکه ای شدن افزایش میابد. LDPE با وزن مولکولی بالاتر در مقایسه با نمونه با وزن مولکولی پایین تر در دز پرتودهی یکسان، درجه شبکه ای شدن بالاتری دارد. تأثیر میزان دز پرتودهی بر روی وزن مولکولی این شبکه ها Tg و حجم آزاد بررسی نیز میشود. نتایج تست مکانیکی نشان داده است که استحکام کششی نمونه با افزایش دز پرتودهی تا 150kGy افزایش می یابد و سپس با افزایش میزان دز، این استحکام به آرامی کاهش می یابد. هم چنین میزان ازدیاد در نقطه شکست با افزایش دز پرتودهی کاهش می یابد. نتایج حاصل از تست کالریمتری روبشی دیفرانسیلی کاهش اندک در نقطه ذوب درصد بلورینیتی نمونه های پرتودهی شده در مقایسه با نمونه های اولیه(پرتودهی نشده) نشان می دهد. در مورد خواص الکتریکی نمونه مشخص میشود که ثابت دی الکتریک نمونه های پرتو دهی شده تقریبا بدون تغییر باقی مانده و فاکتور پراکندگی با افزایش دز جذبی به آرامی افزایش می یابد. نتایج حاصل از پرتو دهی و ایجاد شبکه در دو نوع پلی اتیلن LH0075 و LH0030 (تولید داخل کشور) نشان داده است که پلی اتیلن LH0030 با وزن مولکولی بالاتر، جهت کاربرد در روکش سیم و کابل مناسب می باشد. 

مقدمه:

از سال 1950، از فرایند پرتودهی جهت ایجاد پیوند عرضی در پلاستیکها و استریلیزاسیون مواد استفاده شده است. پرتودهی پلاستیکها باعث ایجاد پیوند عرضی در آنها و بهبود خواصشان میشود. ایجاد پیوند عرضی از طریق پرتودهی به یک سری از کاربدها محدود می شود: 1- لاستیک برای تایرها 2- کابل و لوله شبکه ای شده (لوله برای سیستم گرمایش کف ساختمان) 3- لوله قابل انقباض حرارتی. در رابطه با کاربرد صنعتی پرتو دهی، بایستی به پارامترهای ذیل توجه گردد. شبکه ای شدن پلاستیک ها – تخریب پلاستیکها – تحقیق و توسعه – انتقال نتایج پژوهش به فرآیندهای صنعتی – مسائل تجاری مربوط به این تکنولوژی و هزینه ها. پرتودهی میتواند با شتابدهنده الکترون با انرژی پایین انجام شود که در اینصورت تنها اصلاح سطحی (در محدود چند میلیمتری عمق) صورت می گیرد.همچنین ممکن است پرتودهی با شتاب دهنده های الکترون با انرژی بالا و یا اشعه گاما صورت گیرد، که در این صورت پیوند عرضی در ضخامتهای بیشتر ایجاد میشود ( از چند سانتی متر تا یک متر). بنابراین در این روش قطعات پلیمری مستقیما در بسته بندی خود پرتودهی شده و پیوند عرضی در آنها ایجاد میشود. این نکته قابل ذکر میباشد که حتی بعد از پرتودهی طولانی پلاستیکها این مواد رادیواکتیو نمیشوند و پرتودهی فقط باعث فرآیند شیمیایی یونیزه شدن میشود. جهت ایجاد پیوند عرضی در قطعات پلیمری از دو روش پرتودهی استفاده میشود: 1- پرتوهای بتا  باریکه الکترون با انرژی بالا 2- پرتوهای گاما اشعه منتشر شده توسط منبع رادیواکتیو

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 21
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: