پایان نامه تکنولوژی و کاربرد درزگیرهای پلی اورتان
نوشته شده توسط : مدیر سایت

فصل اول

درزگیرهای اورتان ساختمان ها

1-1     مقدمه

فصل اول این کتاب به بررسی و درزگیرهای ساختمانی می پردازد. بازار فروش بسیار زیادی از مصالح ساختمانی، مربوط به چسب ها درزگیرهاست. با یک تخمین 60% از فروش یعنی مبلغ 455 میلیون دلار[1] متعلق به درزگیرهاست. در سالهای اخیر صنایع اتوماتیک و هوا فضا با کاربرد کلیشان 600 میلیون دلار در این بازار پیشی گرفته اند.

1-1-1 فروش

میزان فروش در بازار ساختمان به توانایی به نمایش درآوردن مشخصات مناسب آن مربوط است. سختگیری الزامات استاندارد آمریکا به اندازه الزامات فرانسه نیست. تولید کنندگان درزگیر در صورتیکه بخواهند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند باید استانداردهای ملی AFNOR[1] را بپذیرند. با رشد اهمیت جامعه اروپایی، استانداردهای ایزو[2] پیشرفت چشمگیری در شرکت های ایالات متحده آمریکایی پیدا کرده اند. فروش در بازار، به رعایت ASTM [3] یا استانداردهای خارجی نیاز دارد و واردشدن به این بازارها نیازمند به درک دانش مشخصه های موجود است.

دراین فصل الزامات مشخصه ها مورد بحث قرار خواهد گرفت. در فصل های بعدی ابزار شیمیایی و اطلاعاتی مورد نیاز برای رسیدن به آن معیار بحث شده است.

1-2     اطلاعات بازار

اورتان ها بعنوان درزگیرهای با عملکرد بالا[4] فروخته می شوند. سیلیکون ها و پلی سولفید ها از جمله دیگر درزگیرهای محکم با عملکرد بالا هستند. در مطالعه فارست[5] و سالیوان[6]، میزان فروش درزگیرها و درزبندها در سال 1995 مانند طرح های 1990 در جدول 1-1 خلاصه شده است[3].

1-2-1 مقایسه درزگیرهای با عملکرد بالا

در یک تعریف ابتدایی، عملکرد بالا همان ظرفیت تحرک پذیری[7] است. در این زمینه، صفات بسیار دیگری نیز در طول عمر درزگیر تعیین کننده می باشند. از بین درزگیرهای با عملکرد بالا، درزگیرهای پلی یورتان به خاطر خواص بسیار خوبشان در بسیاری از ملاحظات دیگر نیز پیشتازند.

جداول 1-2، 1-3 و 1-4 به مقایسه خواص اورتان ها با سیلیکون و پلی سولفیدها می پردازند. در حالیکه ظرفیت تحرک پذیری بسیار مهم است، خواص مهم دیگری نظیر چسبندگی به بتن، [8] مقاومت به هیدرولیز[9]، تنوع رنگ پذیری و قیمت در مراتب بعدی اهمیت قرار می گیرند.

اتصالات متحرک ساختمان های جدید

نیاز به درزگیرهای با عملکرد بالا بعد از اتمام جنگ جهانی دوم احساس شد. در آن زمان انواع جدید ساختمانهایی که سطح خارجی آنها، یک پوسته با عضو محافظ داشت، متداول بودند، اگرچه هزینه هنگفت اقتصادی داشتند ولی دارای مزیت طراحی برای سنگ و ملاط بودند. اما مواد ساختمانی جدید ضریب انبساط بسیار بالایی را نسبت به آجر و ملاط داشتند(شکل 1-1 را ببینید ).

درزگیرهایی که قبلاً در سطح دیوار ساختمان ها به کار می رفتند با نداشتن قابلیت تحرک پذیری پس از مدتی به درزگیری مجدد اتصالات نیاز داشتند. چون باعث بوجود آمدن منافذی در ساختمان ها می شدند، بنابراین نوع جدیدی از درزگیرهای با عملکرد بالا برای برطرف کردن اینگونه احتیاجات فراهم شدند از آنجا که اتصالات در اثر تغییرات دمایی فصلی حرکت می کنند، شکل1-2 نشان می دهد که چطور درزگیرهای اتصال دهنده در تابستان[1]و زمستان متراکم شده یا انبساط می یابند[4].

[1] – کلیه آزمون ها در فیلادلفیا انجام شده اند .

            تغییرات روزانه

این اختلافات ناشی از تغییراتی است که در طول روز اتفاق می افتد. اختلاف دما بطور ذاتی در نتیجه آفتاب و سایه اتفاق می افتد. تغییر دمای یک ورقه آلومینیومی از آفتاب به سایه می تواند بر اساس گزارشاتی که پانک[1] بین قسمت آفتابی و سایه ارائه داد تا 60 اختلاف داشته باشد [6] . بر این اساس افزایش و کاهش تغییرات دمای روزانه تا 30معادل 90 (32) بر ورقه آلومینیومی ایجاد می­کند.

سرعت تغییرات حرکت در اثر تغییرات فصلی برای یک سقف بتنی ساختمان بسیار کم در حد 02/0 اینچ بر ساعت (in/hr) است. همینطور تغییرات روزانه می توانند بسیار سریع انجام شوند.

در و پنجره آلومینیومی با سرعتی در حدود 1000 بار سریعتر از قسمت های سنگی ساختمان یعنی 120 اینچ بر ساعت حرکت خواهند کرد [7] که انجام این حرکت در صورتی که درزگیرها تازه باشند مشکل جدی ای برای درزگیرهای تک جزئی ایجاد می کند.

1-3-3 الزامات حرکت

بررسی شکل1-2 تراکم شکاف در تابستان و انبساط آن در زمستان را نشان می دهد. در نتیجه اغلب روشهای آزمون به ظرفیت تحرک در اثر تراکم در دماهای بالا و کشش در دماهای پایین نیاز دارد.

طبق شکل1-1 اگرچه ساختار آجر و ملاط برای یک شکاف 5/0 اینچ (2/12 میلیمتر) فقط به ظرفیت 5/12 درصد نیازمند است، یک شکاف بتنی 5/0اینچ، به درزگیری با ظرفیت تحرک 20 درصد نیاز دارد. صفحات استیل به 25 درصد و صفحات آلومینیمی به 50 درصد ظرفیت تحرک پذیری نیاز دارند.

1-4     مشخصه ها

محیط بیرون به درزگیر هایی با عملکرد بالا و خواص مختلف زیادی نیاز دارد، که برخی از آنها مخصوص درزگیرهای با عملکرد بالا بوده و برخی از الزامات، مربوط به همه درزگیرها هستند. هر التزامی که در بخش های بتنی قرار داده شود باید با روشهای آزمون، آزمایش گردد. روشهای آزمون برای کاربردهای جزئی یک مشخصه با ایجاد برش های عمودی بر درزگیر انجام می گیرند.

920-ASTM C مشخصه مؤثر درزگیرهای با عملکرد بالای سطوح ساختمانی در ایالات متحده می باشد. کمیته حرفه ای ISO در سازمان استاندارد های بین المللی (ISO) مشخصه ها و روشهای آزمون مخصوص کشورهای اروپایی نوشته است. بررسی درزگیرهای ساختمانی توسط 59TC، از زیر مجموعه کمیته(8- SC) انجام می گیرد.

برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید.





:: بازدید از این مطلب : 26
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 تير 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: